دبیرخانه علمی آموزشی اول ابتدایی آ-غ
اطلاع رسانی ، ارائه ی مقالات ، وبیان مسائل خاص پایه ی اول ابتدایی


نوشته شده در تاريخ سه شنبه هشتم دی 1388 توسط مدیریت سایت

احمد مبارکی

پوشه ی کار دانش آموزان در ارزشیابی توصیفی ، مانند یک جورچین ( پازل ) ، مجموعه ای از نمونه فعالیتها و آثار یادگیری دانش آموزان است که به صورت مدونی گردآوری می شود ، به صورتی که با اتصال آنها بتوان تصویر کامل و روشن تری ازعملکرددانش آموز به عنوان یک یادگیرنده به نمایش گذاشت .

نمونه مواردی که در پوشه ی کار نگهداری می شوند عبارتند از :

فعالیتهای عملی داخل و خارج از کلاس – نمونه آزمونهای ( مدادکاغذی – عملکردی ) – آثار و تکالیف نوشتنی دانش آموز، تمرینات ، املاء ، جمله نویسی وتکالیف درسی انفرادی و گروهی ) – آثار هنری دانش آموز – گزارش های علمی – ثبت پرسشها و اظهارنظرها در رفتارهای قابل توجه دانش آموز- خلاصه ی داستان ، فیلم ، بازدیدها – یادداشت ها  ، فهرست های ارزشیابی معلم از دانش آموز یا گروههای دانش آموزی – دلایل حاکی از کاربرد آموخته ها در زندگی روزمره – تشویق ها  و ...

دانستنیهایی در مورد پوشه ی کار :

1 – بهتر است که چک لیست ها در پوشه ی کار نگهداری شود .

2 – لزومی به گردآوری تمامی آثار دانش آموزان در پوشه ی کار نیست ، بلکه باید با توجه به انتظارات آموزشی منتخبی از آثار در پوشه ی کار نگهداری شود .

3 – از قرار دادن کاردستی های حجمی در داخل پوشه ی کار خودداری شود .

4 – در روی جلد مشخصات کامل از جمله : مشخصات فردی ، کلاس ، نام معلم ، و سال تحصیلی و نام دبستان و آموزش و پرورش منطقه قید گردد و در صورت امکان عکس دانش آموز نیز در آن الصاق گردد .

5 – فهرست محتوای کارپوشه مشخص گردد .

6 – بخش نگهداری آثار بهتر است به چند بخش جزئی ( برای هر ماده ی درسی یک بخش ) تقسیم شود .

7 – موادی که در پوشه ی کار قرار می گیرد ، باید دارای تاریخ بوده و بهتر است نظر معلم بر روی آن ثبت شود .

8 – معلم می تواند پوشه ی کار دانش آموزان را در جلساتی در اختیار اولیاء قرار داده تا آنها ضمن بررسی پوشه ی کار فرزندان خود ، در صورت تمایل نظرات خود را در محل مناسبی منظور نمایند .

9 – پوشه ی کار بهتر است که در پایان سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد .

10 – برای فعالیتهای گروه نیز می توان پوشه ی کار در نظر گرفت .

11 – پیشنهاد می شود پس از گذشت مدت زمان معینی پوشه ی کار دانش آموزان را ترجیحاً به اتفاق آنها مرور کنیم و به هر شیوه ای که مایلیم حاصل ارزشیابی خود را ثبت نماییم .


.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک